PageRank to metoda pozwalająca na określenie jakości strony internetowej poprzez opisanie jej wartością liczbową w przedziale od 0 do 10. Algorytm wykorzystywany przez wyszukiwarkę Google został opracowany przez jej założycieli Larry’ego Page’a i Segeya Brina w 1998 roku. Publikowane przez Google wyniki PageRank ostatni raz były aktualizowane w 2013 roku, a w 2016 roku Google całkowicie usunęło PageRank z wyszukiwarki. Według niektórych doniesień Google nadal korzysta z tego algorytmu jednak nie upublicznia wyników.

Możliwość sprawdzenia wartości PageRank dla danej strony internetowej była niezwykle przydatna dla webmasterów i pozwalała szybko zweryfikować jakość witryny. Po usunięciu PageRank’u z wyszukiwarki zabrakło darmowego narzędzia dającego taką możliwość.

Oczywiście są serwisy dające swoim użytkownikom możliwość weryfikacji jakości witryny na podstawie własnych wskaźników, a do największych z nich należą Moz, Majestic oraz Ahrefs – jednakże ich usługi są płatne, a wskaźniki Domain Authority, Trust Flow i Domain Rating nie generują wyników w sposób w jaki pokazywał to PageRank.

Taka sytuacja zainspirowała indyjską firmę DomCop dającą swoim klientom możliwość wyszukiwania i kupna najbardziej wartościowych spośród wygasających domen do wdrożenia projektu pod nazwą Open PageRank.

Wystartował on całkiem niedawno. Z informacji uzyskanych przez KatalogGSM.pl od pracownika Działu Wsparcia firmy, przedstawiającego się jako Sophia wynika, że miało to miejsce zaledwie kilka miesięcy temu – tj. w lipcu bieżącego roku.

„We started this project just a few months ago – in July 2017.”

Celem projektu było stworzenie możliwości łatwego porównywania różnych domen w miarodajny sposób, a postanowiono wykorzystać do tego dane Open Source uzyskane dzięki Common Crawl oraz Common Search.

Dane pozyskane przez Common Crawl w lipcu 2017 roku dotyczą blisko 3 miliardów stron internetowych i choć nie są to ilości pozwalające się mierzyć z gigantami umożliwiającymi sprawdzanie wiodących do danej strony backlinków to jednak i tak robią wrażenie – a co więcej dostęp do nich jest całkowicie darmowy.

Możliwość skorzystania z tych danych wpłynęła na decyzję DomCop o powszechnym i całkowicie darmowym udostępnieniu wyników PageRank tym bardziej, że jak twierdzi Pani Sophia – twórcy Open PageRank zauważyli, iż w pewnym momencie wszystkie dostępne za darmo wskaźniki pozwalające na określenie wartości prowadzących do danej domeny backlinków były albo zamykane – jak miało to miejsce w przypadku PageRank Google, albo zmieniane w płatne – tak jak stało się to w przypadku Domain Authority Moz’a.

„The reason we created Open Page Rank was because all free metrics available to gauge the value of a domain’s backlink equity were either being shut down (like Google’s original Page Rank) or were turning into paid metrics (like Moz’s Domain Authority).”

Algorytm wykorzystywany do ustalania wartości Open PageRank to tzw. Harmonic Centrality z wynikiem sprowadzonym do wartości pomiędzy 0 a 10.

„The algorithm used for calculating Page Rank is the Harmonic Centrality algorithm scaled down to 0 and 10. „

Wyniki dla domen znajdujących się bazie danych są aktualizowane raz na każde trzy miesiące.

„Open Page Rank is updated once every 3 months.”

Wartość Open PageRank można sprawdzić na stronie firmy DomCop. W ramach jednego zapytania można sprawdzić do 1000 domen. Poniżej zamieszczamy screen z wynikami przykładowego zapytania dla kilku bardziej  znanych witryn.

 

Firma udostępnia API (interfejs programowania aplikacji) każdemu kto zgłosi takie zapotrzebowanie poprzez formularz na stronie DomCop. Każdy użytkownik może sprawdzić dziennie 4,3 miliona domen, ale jeżeli ktoś miałby większe zapotrzebowanie na dostęp do danych – wystarczy, że zgłosi to w dziale obsługi.

Z tych rozwiązań zaczęły już korzystać popularne witryny umożliwiające darmowe sprawdzenie wartości kluczowych wskaźników pozwalających określić jakość stron internetowych – np. CheckPageRank.net

Zapytaliśmy również o plany na przyszłość jakie mają twórcy Open PageRank. Pani Sophia przekazała, że nie planują stać się konkurencją dla gigantów takich jak Moz, Ahrefs czy Majestic z uwagi na większe możliwości tych ostatnich do przeszukiwania zasobów internetowych co jest trudne do wykonania w przypadku organizacji non-profit takich jak Common Crawl.

„We don’t plan to compete with Moz, Ahrefs or Majestic. They crawl a much larger portion of the world wide web than a non-profit like CommonCrawl can.”

Wskazała, że liczą na zwiększenie ilości domen znajdujących się w ich bazie danych – obecnie jest to około 1,3 miliarda domen.

„In the future we hope to increase the number of domains in our database. We currently have 1.3 billion domains in our system.”

Jednocześnie mają nadzieję, że ich działania pomogą wszystkim developerom, dla których korzystanie z usług Moz, Ahrefs czy Majestic jest zbyt kosztowne.

„Hopefully this will help other developers out there who find Moz, Ahrefs and Majestic metrics too costly.”

Inicjatywy takie jak Open PageRank są bardzo cenne z uwagi na fakt, iż dają niezwykle przydatne narzędzie szerokiej rzeszy zainteresowanych użytkowników sieci bez konieczności uiszczania dość wysokich opłat związanych z korzystaniem z rozwiązań proponowanych przez komercyjnych dostawców.

Szczerze kibicujemy twórcom Open PageRank w ich wysiłkach na rzecz umożliwienia łatwego i szybkiego, a przy tym miarodajnego określania jakości stron internetowych. Na pewno będziemy śledzić ich poczynania, bo rzecz w naszej opinii jest warta uwagi.

Źródła: własne, źródła grafiki: domcop.com, pixabay.com



Tagi: DomCop, Open PageRank, PageRank, SEO,

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Jak sprawdzić PageRank strony? Od niedawna to znowu możliwe…"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
znajdzfirme.org
Gość

Na ile jest to miarodajne ? bo po przeczytaniu arta – nie dowiedziałem na jakiej zasadzie jest obliczany.

Aleksander Nowakowski
Admin

Projekt w zasadzie dopiero wystartował. To czy wyniki przez niego dostarczane są miarodajne pokażą zapewne niezależne testy na dużej ilości domen. Kolega z redakcji napisał: „Celem projektu było stworzenie możliwości łatwego porównywania różnych domen w miarodajny sposób.”
Miał on tutaj na myśli, że taki cel obrali sobie twórcy nowego wskaźnika.

Poczekajmy na niezależne testy i dajmy trochę czasu twórcom na rozwój projektu. Według informacji które pozyskaliśmy, projekt jest i będzie rozwijany w przyszłości.

Drrrr
Gość

Ja dziś sprawdziłem ponad 1000 domen. Mam wrażenie, że w większości przypadków narzędzie zdało egzamin. Choć dla niewielkiej części domen wyniki były z kosmosu. Sprawdzalem domeny zagraniczne w większości .com. Myślę, że jak na darmowe narzędzie to Open PR to jest ok.

wpDiscuz