Nie tak dawno temu pisaliśmy o robocie, który odprawia buddyjskie rytuały pogrzebowe (z artykułem można się zapoznać tutaj) i w zasadzie wydawało się nam, że nic ciekawszego w tematyce funeralnej nie można wymyślić.

Jednak cóż, myliliśmy się i to solidnie.

W serwisie japantimes.co.jp opublikowano informację o nowym pomyśle z branży pogrzebowej wdrażanym przez firmę Kankon Sousai Aichi Group z miasta Ueda. Buduje ona obecnie nowy dom pogrzebowy, którego otwarcie zaplanowano na grudzień tego roku.

Obiekt ma umożliwiać żałobnikom uczestnictwo w uroczystości pogrzebowej w nowej formie – łącząc współcześnie wykorzystywaną technologię ze znanymi od lat rozwiązaniami kojarzonymi z punktami gastronomicznymi typu fast-food pozwalającymi na zakup jedzenia bez wychodzenia z samochodu (drive-thru).

Żałobnicy będą mogli podjechać do domu pogrzebowego samochodem i po opuszczeniu okna wpisać się na listę uczestników uroczystości za pomocą ekranu dotykowego. Następnie wręczą obsłudze zwyczajowy w kulturze japońskiej datek kondolencyjny oraz dokonają tradycyjnego spalenia kadzidła przy pomocy służącego do tego elektronicznego urządzenia. Chwilę później będą mogli pokłonić się urnie z prochami zmarłego wystawionej przez obsługę w przesuwnym okienku.


Całość będzie obserwowana na monitorach przez znajdujących się wewnątrz domu pogrzebowego gospodarza uroczystości oraz oddających cześć zmarłemu w bardziej tradycyjny sposób gości.

Rozwiązanie ma na celu ułatwienie uczestnictwa w uroczystościach pogrzebowych starszej części japońskiego społeczeństwa. Według słów prezesa firmy pogrzebowej – Masao Ogiwara nowe podejście do ostatniego pożegnania ma pozwolić na redukcję czasu potrzebnego na wzięcie udziału w uroczystości o 20-25%.

„All in all, it will cut down the time it takes to attend a funeral by around one-fourth or one-fifth,”

Jednocześnie osoby o ograniczonych zdolnościach ruchowych lub wykorzystujące wózki inwalidzkie będą mogły pożegnać swoich bliskich bez większego wysiłku związanego z przemieszczaniem się – co do tej pory powodowało, że często rezygnowały z pojawienia się na pogrzebie i zostawały w swoich domach.

„The new service will allow those who would otherwise stay home go out and bid farewell to friends and family.”

Takie rozwiązanie może wydawać się dość dziwne, jednakże branża pogrzebowa wygenerowała w Japonii w 2013 roku obroty na poziomie 1,7 biliona jenów (ok. 55,4 miliardów PLN). Jest to więc spory rynek i nowatorskie podejście do klienta może pozwolić firmie na spore zwiększenie przychodów – tym bardziej, że społeczeństwo japońskie starzeje się w szybkim tempie. Według różnych prognoz w roku 2020 osoby powyżej 65 roku życia będą stanowić 32% populacji.

Źródła: japantimes.co.jp; źródła grafiki: pixabay.com, japantimes.co.jp



Tagi: Japonia, Kankon Sousai Aichi Group, rytuał pogrzebowy,

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz