Postępująca robotyzacja branży bankowej w Kraju Kwitnącej Wiśni przyczynia się nie tylko do poprawy jakości obsługi klientów i zwiększenia wydajności operacyjnej w sektorze finansowym. Jak donosi serwis thedailystar.net w ostatnim czasie trzy japońskie wielkie grupy bankowe ogłosiły swoje plany na najbliższe lata związane z dostosowaniem swoich struktur do nowej rzeczywistości.

Mizuho Financial Group Inc. planuje w przeciągu następnych 10 lat obniżyć poziom zatrudnienia o 19 tysięcy miejsc pracy. Mitsubishi UFJ Financial Group Inc. zamierza w 7 lat zwolnić 9,5 tysiąca pracowników, a Sumitomo Mitsui Financial Group Inc. kolejne 4 tysiące.

Planowane zwolnienia będą naturalną konsekwencją ograniczenia ilości posiadanych placówek bankowych oraz przekształceniem pozostałych w nowoczesne oddziały obsługujące klientów w systemie nie wymagającym użycia papierowych dokumentów.

Grupa Mizuho opracowała robota udostępniającego klientom informacje o oferowanych produktach i usługach bankowych. Na życzenie klienta może on np. wyszukać najlepsze w danej chwili oferty dotyczące zarządzania kapitałem czy pomóc w zakładaniu konta. Duża ilość takich robotów ma pozwolić na zastąpienie docelowo 2/3 wszystkich pracowników sprzedażowych.

Jeśli chodzi o Grupę Mitsubishi UFJ to planuje ona szerokie wdrożenie systemów sztucznej inteligencji pozwalające na uruchomienie sieci placówek, w których klienci byliby kompleksowo obsługiwani bez udziału ludzkich pracowników.

Grupa Sumitomo Mitsui wdrożyła już w części swoich placówek w pełni elektroniczny system obsługi klientów. Wykorzystując ekrany dotykowe oraz podpisy elektroniczne klienci mogą zakładać depozyty i transferować środki. Rezygnacja z wykorzystania papierowych formularzy przyniosła na tyle obiecujące rezultaty, że w przeciągu najbliższych trzech lat system ma objąć wszystkie oddziały należące do grupy. Ponadto planowane jest wykorzystanie robotów do obsługi dokumentów przetwarzanych w Centrali Sumitomo Mitsui. Według wstępnych wyliczeń w przyszłości ma to przynieść rocznie do 100 miliardów jenów (ok. 3,2 miliarda PLN) oszczędności.

Takie działania instytucji finansowych wpisują się w ogólnoświatowe dążenie banków do wykorzystania nowych technologii w celu zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności oraz wyjścia naprzeciw oczekiwaniom klientów. W Chinach kilka banków umożliwia wypłaty z bankomatów na podstawie skanu twarzy klienta, a w Stanach Zjednoczonych Bank of America otworzył ostatnio trzy nowe w pełni zautomatyzowane oddziały, w których nie pracuje żaden człowiek.

Ciekawe z jak dużym opóźnieniem do Polski dotrze ta swoista rewolucja? Bo w to, że kiedyś jednak dotrze – wcale nie wątpię.

Źródła: thedailystar.net, własne; źródła grafiki: pixabay.com



Tagi: ai, banki, Japonia, Mitsubishi UFJ, Mizuho, Sumitomo Mitsui, Sztuczna inteligencja,

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz